Historien bakom
Futurliner var ett utställningsfordon som byggdes av GM 1938 för att åka runt i Amerika och visa upp framtidens teknik utifrån deras egna ideèr.
Roadshowen hette Parade of Progress, och de tolv bussliknande fordonen som byggdes väckte mycket stor uppmärksamhet när man rullade in i de amerikanska småstäderna tillsammans med de senaste bilmodellerna från GM . Uppskattningsvis 12,5 miljoner amerikaner besökte showerna som pågick fram till 1956.
På senare år har fordonen blivit mycket eftertraktade, och 2006 såldes en renoverad Futurliner i USA för motsvarande 27 miljoner kronor.
Futurliner # 8
Futurliner #8 är en av fyra som finns utanför USA, och importen till Sverige har väckt stor uppmärksamhet. Den är klassad som det största renoveringsprojektet i Sverige på fordonssidan, och renoveringen är både lång och kostsam. För att finansiera renoveringen säljs bland annat reklamplatser runt fordonet. Futurliner #8 har i folkmun kallats Sveriges mest fotograferade fordon.
Renoveringen
Renoveringen av Futurliner #8 har pågått under flera års tid. Först ut var bakaxeln och motorn, och hösten 2009 började den omfattande karossrenoveringen.
Målet har hela tiden varit att komma så nära original som möjligt, och som exempel kan nämnas att nya balkar till ramen har vikts av plåt med ända upp till 10 millimeters godstjocklek .
Allt för att komma så nära som möjligt de Amerikanska TUM- måtten som användes när Futurliner #8 byggdes 1938.
När Futurliner #8 kommer att vara färdig vet man inte, men gör allt för att alla som följer projektet ska finna det intressant att se den växa fram från år till år.
På SpeedArtDesign finns chansen att se Futureliner #8 på nära håll.